الأحد، 23 فبراير 2014

حوار مع الله...!!

كل حاجة تمنيتها جبتهالي..من قبل حتى ما اطلبها منك...!!
عمرك ما تعبتني فحاجة ولا قبلت اني انام ودموعي على خدي..كان لازم قبل ما انام فكل مرة تجيلي مكالمة تخليني انام وضحكتي مالية وشي..
مفتكرش ان عمري اتمنيت حاجة للنهاردة ومحصلتش..كنت احرص على تلبية امنياتي من ابويا وامي.
حياتي حلوة وناس كتير بتتمنى ولو حاجة واحدة من اللي عندي..
رزقتني النجاح ..فدراستي وفشغلي
رزقتني الابداع فهواياتي..علمتني حاجات كتير قلما يحيط بيها شخص واحد..
عرفتني على ناس كتير منهم اللي فادني..ومنهم اللي حاول يحبطني ومعرفش..
منهم اللي اثر فحياتي بالايجاب..واللي اثر بالسلب برضه حولته بالايجاب..
لو فمرة مثلا جه على بالي اكل شوكلاتة..من غير ما اقول..
الاقي الباب بيتفتح وبابا جايبلي معاه شوكلاتة..انا بعتذر اني فكرت ساعتها ان بابا اللي جايبها..لا ..انت اللي باعتهالي معاه..
دخلت الكلية اللي بتمناها..عرفت اغير مسار حياتي كلها زي ما اتمنيت..
حلمت اسافر وسافرت..
حرية واخدتها وزيادة..
كل حاجة بتمشي زي ما بخططلها واحسن..
بس لسة في حاجة جوايا ..بحس ان في حاجة ناقصاني..
بحسك بعيد عني...
انا مش بفوت صلاة..بس ساعات بأخرها
بصلي الفجر كل يوم حاضر..بس بقوم بصعوبة 
مبقتش اقدر اصحى لقيام الليل
مبقاش عندي شغف زي الاول اني اقرا كلامك قبل ما انام
اتلهيت يمكن بحاجات تانية..بس انا عمري ما كنت بتلهي 
وصيام اتنين وخميس..اه صح افتكرت انا اتنين وخميس ببقى على سفر مش لازم اصوم
بس قبل كدة مكانتش بتفرق معايا..!!!
كان رغم كل حاجة الصيام اساس....
بقالي كتير معيطتش..
مش انا اللي دايما الجألك فوقت عسري قبل يسري..بالعكس
بحتاجك فوقت يسري اكتر من وقت عسري..
انا مبعيطش اه..بس كل دموعي وكلامي واقفين فحلقي مستنيينك تأذن..
مستنيينك تقولي الغلط فين..طب انا لازم اعمل ايه؟؟
ريحني ..
خلاص انا عيطت....
ويمكن تكون دي بداية الطريق


بعدي عنك هو عذابي 

عصياني لحكمك عقابي
يخلف اسى وتنائي
نجوايا اليك نجاتي
افزع اليك من السكرات
شهد السواد بدمع المقالي
وتشهد بنزيف اوردتي واوصالي
فبئس العبد كنت انا
وبئس الورد فعلي انا
الهي...
ذابت الكلمات من خجل وهوان
اعصيك وابلغ في عصياني
واعود فتضمني راحة المنان
وتأبى ان تغفل جفوني
وفي صدري حرمان
واساي ان فاض بي
يلتقني رحمااااااني
الهي..
من غضبك خشايتي
وما اخشى ان تنساني
بين يديك توبتي
فاقبل بتضرع ندمان
الهي..
الهي لا ترد يدي
بحق خير الانام
وصلي عليه في الدجى
عدد ما دمع انسان..
    عدد ما دمع انسان...
        عدد ما دمع انسااااااااان.....


هناك تعليق واحد:

  1. الرضا هو عدسة السعادة
    القناعة هى ميزان الحياة
    ماأحوجنا إلى رحمة الله
    مأضعفنا ياالله
    ماأقوانا بحب الله
    كلمات رائعة من قلب
    تحياتى

    ردحذف